Dagbladen kampen al jaren met teruglopende oplagecijfers. Met name het feit dat jongeren de krant steeds minder lezen vormt een bedreiging. De vraag is waarom jongeren de krant minder lezen.
Waarom zijn jongeren steeds minder geïnteresseerd in het lezen van kranten? Is de wijze waarop jongeren de afgelopen tijd in beeld worden gebracht één van de redenen? Dit onderzoek richt zich op de beeldvorming van jongeren met betrekking tot dagbladen. Kunnen jongeren zich nog wel identificeren met het beeld dat van hen in kranten wordt geschetst?
Doel van dit onderzoek is dan ook in beeld te krijgen of de representatie van jongeren in kranten de afgelopen 60 jaar veranderd is. Door middel van een inhoudsanalyse op een selectie van een halve eeuw landelijke en regionale dagbladen wordt onderzocht of jongeren in de loop der tijd anders in beeld zijn gebracht. Hierbij wordt gekeken naar zowel de kwantiteit, de toonzetting als de onderwerpen waarmee jongeren in verband worden gebracht.
Meer weten?
Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.