Effect van etiket is meetbaar

Etiketten van voedingsmiddelen staan vol met informatie. Maar zet al die informatie wel zoden aan de dijk? En valt dat te meten?
Onderzoekers ontwikkelden een methode waarmee je onomstotelijk kunt vaststellen hoe effectief voedingsetiketten zijn. Men liet proefpersonen een groot aantal keuzes maken tussen setjes onderling systematisch verschillende etiketten.
Eye-tracking legde daarbij precies vast waarop de proefpersoon de aandacht richtte. Eye-tracking is een techniek waarmee alle bewegingen van het oog exact worden vastgelegd en in kaart gebracht. De resultaten bevestigen volgens onderzoekers de doorslaggevende rol van attentieprocessen bij de keuze van voedingsproducten. Attentie vang je het beste door informatie op te laten vallen, bij voorkeur op een vaste plek op de verpakking. Met de ontwikkelde methode is daarmee in principe het perfecte etiket te ontwerpen. Bij dit alles past wel de kanttekening dat weinig mensen voedingsetiketten lezen. Ze kijken meer naar merken en ingrediënten dan naar labels. Maar als ze erop letten, kun je de kans vergroten dat ze de goede keuze maken.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »