Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de economie, niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Ze leveren een cruciale bijdrage aan innovatie, werkgelegenheid en welvaart. Meer dan andere bedrijven zijn ze gericht op duurzame ontwikkeling op de langere termijn. Ze werken niet met het geld van anonieme aandeelhouders maar met het familiekapitaal; ze denken in generaties in plaats van in kwartalen. Lokaal of regionaal geworteld, zijn ze actief op nationale en internationale markten. Karakteristiek voor familiebedrijven is het samenspel, en soms het spanningsveld, tussen familieleden, eigenaren en het bedrijf. Ieder met hun eigen rollen en verwachtingen. Het bekende drie-cirkel-model voor het familiebedrijf geeft deze dynamiek goed weer.
Deze verwevenheid van de verschillende belangen is zowel een kracht als uitdaging voor een familiebedrijf: Het management van de onderneming is verantwoordelijk voor de groei en de winstgevendheid van de onderneming; de aandeelhouders zijn gericht op behoud van en rendement op hun vermogen; en vanuit het perspectief van de familie is er het lange termijn belang bij harmonieuze verhoudingen.
De uitdaging voor alle betrokkenen bestaat erin om de balans te vinden tussen de potentieel verschillende belangen en verwachtingen. Deze verschillende perspectieven nemen we bij onze advisering in aanmerking, om de performance van de onderneming, de continuïteit van het familievermogen en de familiebelangen met elkaar te verbinden.
Meer weten?
Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.