Fusies en samenwerking in onderwijs

De afgelopen jaren heeft er een fusiegolf plaatsgevonden binnen onderwijsland, echter ook weer gevolgd door de nodige ontvlechtingen. De ontvlechtingen die hebben plaatsgevonden zijn meer het gevolg van besturingsproblemen geweest dan van het overschrijden van kritische volumegrenzen. Het Ministerie van OCW heeft besturen in het onderwijs opgeroepen zeer terughoudend te zijn met fusies.
De verwachting is dat er de komende jaren nog veel instellingen gaan fuseren. Succesvolle fusieprocessen zijn een combinatie van willen en kunnen. In het hoger onderwijs heeft de commissie Veerman een nieuwe licht geworpen op samenwerking. Profilering, diversiteit en verdieping van de kwaliteit van het onderwijs zijn belangrijke pijlers van een toekomstbestendig en kwalitatief uitstekend hoger onderwijs. Afstemmen van opleidingsportfolio’s, inhoudelijke samenwerking en wellicht het delen van faciliteiten is nodig om daaraan invulling te kunnen geven. Ons bureau heeft veel samenwerkings-, fusie en integratietrajecten begeleid. Onze belangrijkste ervaringen zijn dat echte wil van sleutelfunctionarissen nodig is. Er is ook inhoudelijke kennis en procesvaardigheid nodig om een fusietraject met succes af te ronden.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »