Goed bestuur en innovatiedynamiek in maatschappelijke organisaties

Lectoraat verbindt praktische kennis en theoretische inzichten over goed bestuur en innovatie op het bredere terrein van maatschappelijke organisaties. Het lectoraat draagt bij aan de vergroting van het beleidsvoerende vermogen van scholen. Ook ontwikkelt het lectoraat kennis over de kwaliteit van het besturen van onderwijs en over de mogelijkheden om innovatie van het Nederlandse onderwijs te bevorderen.
Onderwijsinstellingen beschikken over onvoldoende zelflerend en zelforganiserend vermogen. Er is behoefte aan nieuwe vormen van professionaliteit. Kenmerkend hiervoor zijn het beleidsvoerend en zelfsturend vermogen en het kunnen innoveren op eigen kracht. Het lectoraat draagt bij aan de ontwikkeling van kennis over het concept van de professionele organisatie en de wijze waarop onderwijsorganisaties aan de maatstaf kunnen voldoen. Ook besteedt het aandacht aan de verdere ontwikkeling van maatschappelijk ondernemerschap: Het lectoraat richt zich ook op de ordende en ondersteunende rol van de overheid om innovatiedynamiek en innovatief handelen van instellingen en andere actoren in het onderwijs te bevorderen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »