Groene zoutpendel

Hoe vervoer je jaarlijks duizenden tonnen zout zo groen mogelijk? Eén: zet schepen in. Twee: maak die schepen de schoonste die er rondvaren. Dat is precies wat AkzoNobel heeft gedaan met het zoutvervoer tussen Delfzijl en Rotterdam. Een voorbeeld dat navolging verdient.
Vijf forse binnenschepen vormen samen een zoutpendel tussen Delfzijl en Rotterdam. De schepen zijn in 2010 alle voorzien van de modernste apparatuur voor de optimale zuivering van uitlaatgassen. AkzoNobel heeft deze duurzame oplossing mede mogelijk gemaakt door een hogere vrachtprijs te betalen. Het zout dient als grondstof voor een fabriek van AkzoNobel in Rotterdam Botlek. Voor AkzoNobel is de keuze voor de binnenvaart een logische keuze. Afhankelijk van de geografische ligging, wordt bij grote productstromen voor binnenvaart of spoor gekozen. Hoe meer inzicht aanwezig is van het logistieke proces bij de verlader, hoe efficiënter logistieke middelen ingezet kunnen worden. En dat leidt uiteindelijk tot een zo gunstig mogelijke prijs voor de verlader. De noodzaak om iets anders dan het wegvervoer in te schakelen, neemt snel toe, ondanks de nog grote onbekendheid van de binnenvaart bij de verlader.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »