Inkoop en QRM

In deze case betrof het het inkopen van metalen assemblages. Doordat de leverancier gewend was om grote series aan te maken (men ging er blindelings van uit dat grote series tot kostenverlaging leidden), was er sprake van lange levertijden. Omdat er nogal wat wijzigingen waren in zowel het productassortiment als in de vraag, was er steeds sprake van intensief management van inkooporders, telefonische wijzigingen en daardoor administratieve correcties achteraf. Ook resulteerde dit in veel te veel werk in de keten met als gevolg dat voorraden in de hele keten hoog waren. De lange levertijden van grote oplagen die goedkoop geacht waren leidden tot verhoging van verborgen kosten.
Met de leverancier is naar het productie proces van zijn fabrikaat gekeken waarna met enkele aanpassingen de levertijden van 8 weken werd teruggeschroefd naar een levertijden van 2 weken. Het gevolg was dat daarna elke bestelling vrijwel altijd correct was, er veel minder voorraad in de keten bestond, en dat de leverancier veel meer rust kreeg in zijn proces zonder vergroot risico. En… door het proces te doorgronden werden onnodige kosten uit het proces gesaneerd.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »