Koude acquisitie

We weten allemaal dat het krijgen van een ‘warme lead’ ofwel een aanbeveling of doorverwijzing, verreweg de gemakkelijkste en meest efficiënte manier is om aan nieuwe klanten te komen.
De denkfout die ondernemers en professionals meestal maken is, dat zij denken dat kwalitatief goed werk automatisch voldoende nieuwe klanten oplevert. Natuurlijk gebeurt dit ook wel, maar meestal vooral als jouw klant specifiek gevraagd wordt naar iemand met jouw expertise. Je mist hiermee echter nog een heleboel kansen!
Hoeveel echte ambassadeurs heb je voor jouw organisatie die jou pro-actief in contact brengen met potentiële nieuwe klanten. Er zijn heel veel mensen in jouw netwerk die op de een of andere manier ambassadeur voor je kunnen zijn. Klanten wijzen altijd de weg naar nieuwe klanten. Een minderheid onder hen doet dit spontaan. De meerderheid niet. Niet omdat ze niet tevreden zijn, maar omdat ze zoveel andere dingen aan hun hoofd hebben dat ze er gewoon niet aan denken. Hoe vaak heb jij het laatste jaar een spontane doorverwijzing aan iemand anders gegeven? En bij hoeveel winkels, restaurants en andere bedrijven ben je klant? Wat moet je dan doen? Vraag gewoon voortaan aan al je opdrachtgevers of ze jou met een potentiële klant in contact willen brengen. Je zult versteld staan hoeveel er enthousiast zullen reageren!
Uit een onderzoek is gebleken dat 70% van de omzet van MKB’ers via hun netwerk binnenkomt: via directe contacten en doorverwijzingen. De directe contacten zijn natuurlijk bekend, maar via wie de doorverwijzingen zijn gekomen is vaak niet duidelijk. En dat is jammer. Wie spontaan een doorverwijzing geeft, zal dat namelijk in de toekomst vaker doen, als de relatie tenminste onderhouden wordt.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »