Lesgeven op multiculturele school

Onderzoek hogeschool is gericht op de docentcompetenties die nodig zijn om te kunnen werken in kleurrijke scholen. Lesgeven in dergelijke scholen vergt van docenten engagement met elke leerling, gevoel voor onderlinge verhoudingen en een groot didactisch repertoire. De leraren scheppen een prettig pedagogisch klimaat, leggen contact met individuele kinderen, geven leerzame taken vorm met een goede balans tussen zelfwerkzaamheid, samenwerkend leren en docentgeleide instructie. Ook wordt taalontwikkeling steeds meer met het hele curriculum verweven. Koppeling van vragen en inzichten van docenten aan bestaande theoretische inzichten. Resultaten ingebracht bij opleidingen.
Er is veel praktijkkennis opgebouwd.
Tegelijkertijd vragen leraren zich af hoe zij in lastige situaties de banden tussen henzelf, leerlingen en ouders kunnen verbeteren, hoe ze kinderen van en met elkaar kunnen laten leren, of hoe ze hun didactische aanpak beter kunnen afstemmen op de uiteenlopende taalvaardigheid. Om antwoord te krijgen op deze vragen hanteert het lectoraat voornamelijk kwalitatief onderzoek. Kijken in klassen als onderdeel van professionalisering met leerkrachten staat centraal.
Bovendien zet het lectoraat ontwikkelingsonderzoek in gang waarbij met leerkrachten nieuwe pedagogisch-didactische benaderingen worden onderzocht. Deze aanpak is vernieuwend en voor de praktijk direct relevant. Het lectoraat hanteert de kwaliteitscriteria die nu gebruikelijk zijn in wetenschappelijk onderzoek binnen de disciplines van taaldidactiek en onderwijskundig onderzoek.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »