Leuke slogan onvoldoende voor city branding

Rotterdam is een snelle, internationale stad en Amsterdam vooral creatief. Tenminste, dat is het beeld dat ze graag willen uitstralen. En daar wordt flink wat geld en tijd voor uitgetrokken. Steeds meer (wereld)steden zien zichzelf als merk. Een merk dat gepositioneerd moet worden op de internationale markt. Maar hoe doe je dit het beste? Door met heel wat meer aspecten rekening te houden dan doorgaans gedaan wordt.
Helemaal nieuw is het niet, een stad zien als merk. In de zeventiger jaren verschenen er al buttons met I love New York. In dat opzicht is het niet nieuw om een stad te promoten.Desondanks beseft men pas sinds een paar jaar wat ‘city branding’ precies is. En belangrijker, wat het voor een stad kan betekenen. Maar om van een stad een stevig merk te maken is meer nodig dan een logo bedenken en een slogan verzinnen.
Het neerzetten van een goed imago voor een stad wordt nogal eens onderschat. Vaak wordt branding in de praktische toepassing verward met marketing. Een merk is een constructie met meerdere dimensies en mentale, emotionele en psychologische aspecten. Het merk van een stad wortelt in de algemene, fysieke en sociale omgeving van de stad én heeft daarop een weerslag. Om zo’n merk neer te zetten moet het zowel steun bieden als ondersteund worden door een grote reeks van maatregelen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »