Procesoptimalisatie handelsbedrijf

Hoe kan het proces van voorraad houden geoptimaliseerd worden bij een toeleverancier van componenten voor de transportindustrie? De focus werd gelegd op verkorting van de doorlooptijd van orders. Met als doel minder verspilling en efficientere inzet van personeel. Met behulp van een orderafloopschema werd het totale proces doorlopen waarbij de gemiddelde orderdoorlooptijd werd vastgesteld voor orderverwerking, orderpicking en expeditie. Uit de analyse vielen vooral de wachttijden tussen de opeenvolgende processtappen op. In werksessies met het personeel werden een aantal verbeterpunten gedefinieerd. Met bovenaan de lijst een hoge leverbetrouwbaarheid. Het aantal te late leveringen is inmiddels teruggebracht van 8 naar 4%. Voor de analyse van de inzet van personeel werd gebruik gemaakt van een competentiematrix met medewerkers versus competenties. Elke medewerker werd geacht tenminste drie verschillende taken uit te kunnen voeren en dat iedere taak door tenminste drie medewerkers gedaan moet kunnen (3×3-regel). Verder is aandacht besteed aan kennisverbreding van medewerkers.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »