Schoon openbaar vervoer

Trein, tram en metro zijn elektrisch. Alleen de bus nog niet. De meeste OV-bussen worden aangedreven door dieselmotoren. En voldoen aan strenge emissienormen. Maar op drukke stedelijke locaties is de bijdrage van bussen aan luchtvervuiling groot. Daar worden vaak hoge concentraties NO2 bereikt. Met elektrisch aangedreven bussen kan een flinke verbetering van de luchtkwaliteit bereikt worden. Een bijkomend voordeel is het terugbrengen van geluidsoverlast. Elektrisch rijden past geheel in de MVO-gedachte. Daarnaast biedt elektrisch rijden enkele keuzemogelijkheden. Denk daarbij aan: rijden op waterstof met brandstofcellen, elektrisch rijden met bovenleiding, accu’s opladen met een stekkeraansluiting of tussentijds bij elke halte middels inductie accu’s opladen. Daarnaast zijn er nog enkele (technische) opties mogelijk.
Researchinstituut beschikt over expertise op het gebied van techniek en strategische analyse vervoersketen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »