Snellere rekenmethoden voor graafproblemen

Promovendus beschrijft in zijn proefschrift snellere algoritmen (rekenmethoden voor o.a. computers) voor het oplossen van een belangrijke klasse van rekenproblemen die graafdomineringsproblemen genoemd worden. Daarnaast presenteert hij een aantal nieuwe technieken om deze algoritmen te ontwikkelen.
Graafdomineringsproblemen vormen een belangrijk type rekenprobleem waaronder veel praktijkvoorbeelden vallen. Bij deze problemen wordt een graaf gebruikt voor het modelleren. Een graaf is een abstracte wiskundige structuur bestaande uit een verzameling objecten en een verzameling van relaties tussen paren van deze objecten. Een voorbeeld van een graafdomineringsprobleem is het zoeken van een serie vestigingslocaties. Uitgaande van een serie steden (de objecten) met daarbij het aantal inwoners en de kosten om in deze stad een vestiging te openen, bepaal de goedkoopste serie locaties om vestigingen te openen zodat ten minste een bepaald aantal inwoners binnen een vastgestelde afstand van deze vestigingen woont. Hierbij zijn steden gerelateerd in de graaf als ze niet meer dan deze vastgestelde afstand uit elkaar liggen.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »