Variatiekosten productenassortiment

Fabrikanten laten hun assortiment uit de hand lopen. In de afgelopen vijftien jaar is de keuze in productvarianten verdubbeld. En die nieuwe producten gaan steeds korter mee. De levensduur is in die periode met een kwart afgenomen. Die vernieuwingsdrift komt doordat internationale bedrijven lokaal aanbod maken voor specifieke markten. Bovendien zijn klanten sneller uitgekeken op de producten. Het gevolg van die eindeloze variatie is een kostenexplosie. Elke assortimentsuitbreiding betekent meer voorraad, meer leverancierscontracten beheren en meer wagens op de weg. Maar ook vaker productielijnen ombouwen en een grotere kans op fouten. Die kosten werken in de gehele keten door. Slecht draaiende bedrijven hebben vaak een uitgebreid assortiment. Met een beperkt assortiment en meer standaardisatie heb je meer focus op de zaak.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »