In deze case was er sprake van een product dat in vele varianten beschikbaar gesteld werd in de markt. De startsituatie was dat na ontvangst van een order 1 tot 2 weken nodig waren om deze fatsoenlijk te bevestigen. Deze bevestiging zelf was regelmatig fout in zowel prijs als levertijd.
Een team werd samengesteld met de opdracht om de doorlooptijd van het orderproces te verkorten. Om dit te bereiken kwam het team met verbetervoorstellen. Dat resulteerde in een modulair bestelproces waardoor fouten in prijzen en in variantkeuzes geminimaliseerd werden. Door de planning op een andere plaats binnen de organisatie te leggen – dicht bij productie en inkoop – heeft men het voor elkaar gekregen om de doorlooptijd terug te brengen naar 8 uur.
In deze situatie bestond het probleem dat het kantoor steeds overwerk had om facturen goed gecontroleerd te krijgen door de inkopers. Elke week ging een grote stapel orders naar de inkopers die elke factuur met afwijkingen moest beoordelen en corrigeren. Oorzaak van dit alles was dat de administratie het efficiënter vond om alle facturen te verzamelen en vervolgens in een batch per week in te boeken.
Door om te schakelen naar dagelijks facturen aan te bieden werd de druk op inkopers verlaagd en waren deze veel beter in staat om deze ook dagelijks direct af te handelen. Overwerk was nagenoeg niet meer nodig en facturen bleven slechts 4 dagen in het bedrijf i.p.v. 4 weken. De Administratie afdeling had daarna ook veel minder speurwerk en voorkwam boze leveranciers.
Meer weten?
Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.