Wiskundig inzicht leerlingen vergroten

Leerlingen in het voortgezet onderwijs hebben moeite met het toepassen van hun wiskundekennis bij andere vakken. Het probleem is al langer bekend voor ‘differentiëren’ De oorzaken van het probleem zijn echter vaak moeilijk aan te wijzen. Met onderzoek op zoek een antwoord dat draait om de vraag hoe de kennis van de afgeleide zich ontwikkelt bij leerlingen.
Analyse van de denkstappen bij het oplossen van vraagstukken. De uitkomsten laten zien dat de kennis van de onderzochte leerlingen na de
introductie van een nieuw onderwerp erg fragmentarisch is. Leerlingen zijn
nauwelijks in staat om kennis en vaardigheden die ze bij het ene vak geleerd hebben, toe te passen bij een ander vak. Een jaar later, nadat de stof was herhaald, zien enkele leerlingen die verbanden wel. Symbolen en grafieken die bij verschillende vakken gebruikt worden, vormen daarbij een belangrijk hulpmiddel.

Meer weten?

Wil je meer informatie over de inhoud van het dossier of in contact worden gebracht met de kennisaanbieder? Neem dan contact met ons op.

Contact

Terug naar overzicht »